Liveshopping – det nya inom e-handel

Liveshopping är som en variant på tv-shop eller homeparty-försäljning. De som säljer tjänar på det och de som sitter som kunder i andra änden tycker det är kul.

Har du hört talas om liveshopping? Inte det? Det kallas för framtidens e-handel och är som en modern variant av tv-shopping. Om du inte har provat på det så är det hög tid. Konceptet sprider sig allt mer och du kan vara med på liveshopping inom flera olika områden. Kläder, elektronik, heminredning är bara början. Särskilt under coronapandemin så tog det fart med liveshopping, men trenden håller i sig.

Vad är det då? Hur går det till? Jo, företaget som håller i ett event med liveshopping annonserar om när det ska äga rum, vilken typ av produkter det kommer att omfatta och inte minst vem som kommer att vara presentatör. Det är ofta influencers som anlitas till detta. De promotar och säljer företagets produkter i live-sändning på nätet.

Liveshopping sker online

Som konsument så loggar du i när eventet äger rum. För dig blir det som att sitta på första bänk vid en produktdemonstration. Du kan också ställa frågor direkt i en chatt, och naturligtvis lägga beställning på det som visas.

Egentligen skulle man kunna likna det vid en variant av homeparty-försäljning där kunderna inte behöver vara på plats fysiskt utan kan följa det hela online. Naturligtvis tjänar företagen på att hålla i liveshopping, annars skulle de knappast göra det. Och ja, en liten varning kan behöva utfärdas. Det är lätt att man rycks med och handlar mer än man tänkt. Men kul är det.

20 Nov 2022