Så syns du bäst med hjälp av skyltning

Syns man inte som företag så finns man heller inte. det är tyvärr lite av en sanning, i synnerhet om det gäller en konkurrensutsatt bransch i en större stad. man måste med alla tänkbara medel ta plats, exponera sin verksamhet och göra den synlig för den stora massan. kanalerna för detta är flera till antalet. dels så har vi den traditionella marknadsföringen i form av reklam, annonsering i tidningar, sponsring av olika idrottslag- och evenemang, reklam på tv och så vidare. Dels så finns numera även digital marknadsföring där man - genom att anlita en skicklig SEO-byrå - kan få sitt företag att synas under specifika sökord och ranka högt på olika sökmotorer. Det senare är förmodligen framtidens marknadsföring och den som redan idag ger företag mest valuta för pengarna.

Vi tänkte dock lämna dessa kanaler relativt osynade och istället titta lite närmare på hur man ska tänka för att synas rent fysiskt. Hur kan du som företagare få någon förbipasserande att haja till, stanna och bli så nyfiken att denne person väljer att gå in genom din dörr? Jo, mycket handlar, enligt oss, om skyltning i allmänhet och om skyltar i synnerhet. Driver du exempelvis en restaurang i Stockholm så måste dina skyltar fånga upp kunderna och förmedla ett budskap som säger att du A) serverar god mat B) ger lite vardaglig lyx och C) är väldigt prisvärd.

Logotyp och rätt typ av skyltar

Logotypen är en viktig del i detta. Vi kan här ge ett exempel på hur en lyckad logotyp arbetas fram och detta gäller öl-företaget Brooklyn Brewery. Detta företag insåg tidigt värdet av att ha en logotyp som skiljde sig från mängden. kruxet var att man saknade pengar och att man således inte kunde anlita någon dyr AD för att ta fram logotypen som, så att säga, berättade vilka man var. Draget man gjorde här var det som avgjorde allting.

Man kontaktade Milton Glaser och erbjöd honom procent per såld ölburk snarare än ett fast arvode. Vem är då denne man? Ja, har du någonsin sett en t-shirt med ett tryck som säger I Love New York på - ja, då har du också sett Milton Glasers magnum opus - detta dessutom i hård konkurrens. Denne erkände konstnär nappade på det spännande projektet, designade logotypen och resten är historien om hur förpackningen är viktigare än innehållet (om vi ska vara lite elaka…). Kort sagt, genom den genomarbetade logotypen så skiljde sig Brooklyn Brewery från mängden och kunde snabbt etablera sig som en nyckelspelare på den mellanstora ölmarknaden.

Skyltar en viktig väg att nå ut

Skyltar då? Ja, de  är exakt lika viktiga. I synnerhet om man driver en verksamhet där kunderna kommer till en specifik inrättning - restaurang, café, butik och så vidare - och då man, som vi sa ovan, vill få dessa att haja till. Det kan man göra genom att använda speciellt ljus på sina skyltar i Stockholm, man kan göra det genom placeringen och man kan göra det genom storleken på skylten. Viktigt är dock att de skyltar man väljer är genomarbetade, genomtänkta och att det budskap man vill få fram - kom och ät, kom och köp, besök oss - inte döljs i exempelvis färger som inte passar ihop. Där kan det bli en motsatt effekt och dessa skyltar i exempelvis Stockholm kan i själva verket vara avskräckande.

22 okt 2017