Hur ser du på din sömn?

Vi lever numera i ett samhälle där stressen anses vara på vg att förvandlas till ett folkhälsoproblem. Alla ska hinna med allt; man ska jobba, man ska hinna träna, man ska hinna med att köpa- och äta rätt mat, man ska hinna med att åka på weekendresor, man ska hinna med att hålla ingång ett socialt liv och man ska hinna med att tvätta, städa och vara där för sina barn. På toppen av allt detta ska man hinna med att lägga ut halva livet på sociala medier och dessutom se vad alla andra har för sig i dessa kanaler.

Det är klart att allt det här skapar en osund stress och det är klart att en sådan här livsstil är ohållbar i längden för de allra flesta. Livspusslet har idag fler bitar än vad det hade förr; bitar som inte passar utan som måste pressas in. Det många verkar ha glömt bort är följande: vi behöver vila och vi behöver sova.

Ärligt här: hur ser du på din sömn? Många tar den för given. Man går och lägger sig då man känner sig trött – oavsett om denna trötthet känns klockan 21.00 eller klockan 01.00. Redan där har man skapat en osund sömnrutin. En sömnrutin ska nämligen innebära att din kropp vänjer sig vid att lägga sig under en speciell ti. Tänk lite som Skalman i Bamse – ringer hans klocka; ja, då är det dags att sova. Din kropp behöver vila och den behöver rutiner för sömn.

Sängar, rutiner och sovrummets miljö

Vi tänkte här ge några enkla tips kring hur du ska kunna få den sömn du behöver och som ger dig tillräckligt med energi för att, så att säga, duka av bordet från alla aktiviteter du planerat under morgondagen. Vi kan säga att du bor i Stockholm då stressen är som allra mest påtaglig i denna Sveriges största stad. Här är våra poänger gällande en bättre sömn:

  • Sängar? Hur många sover egentligen i det som kan anses som bra sängar? På tok för få. De sängar som många använder sig av är för små, de är för hårda, de är för mjuka och de är för dåligt anpassade efter de kroppar soms ka ligga där. Bättre sängar är ett första steg. I Stockholm så finns det dessutom flera renodlade specialister på sängar och där kan du alltså som kund få den expertis som behövs för att välja rätt. Det är sällan en god idé att köpa en säng på nätet och hoppas på det bästa. Prova ut, känn efter och lyssna på de goda råd som de anställda i dessa specialistbutiker för sängar i Stockholm.
  • Innan sömn? Hur agerar du då det är dags att lägga dig. Många lägger sig i sängen och tittar på datorn, skickar ett sista jobbmail eller ser över vad som händer på alla sociala medier. Gör inte det – det ger dig en ryckig sömn och du kommer dessutom få svårt att somna. Lägg bort mobilen i sovrummet och försök istället att läsa en bok då du kryper ned i sängen.
  • Miljön: Ett sovrum ska vara byggt för sömn – ingenting annat. Försök att undvika de grällaste färgerna och försök istället att ha lite dovare, mörkare nyanser. Ett sovrum ska vara lite lugubert, de mer explosiva färgerna kan du ha i andra rum. Och du: håll det svalt. Du sover bättre i lite kallare rum. Köp en extra filt istället för att höja elementet.
16 okt 2017