Anlita en advokat när du får problem vid e-handel

E-handeln bara växer och växer i Sverige. Häromsistens pratades det på nyheterna om att ett flertal köpcentrum har börjat gå sämre på grund av detta. Huruvida detta är en bestående trend kan vi nog inte svara på här, men faktum kvarstår att e-handeln växer i Sverige. Med det kommer förstås en del problem såsom oärliga handlare, leveranskrångel och att det kan vara krångligt att byta varor som har fel.

Vill det sig riktigt illa kan man behöva anlita en advokat för att få bukt med problemen. Allmänna reklamationsnämnden och liknande är nämligen rätt så trubbiga verktyg när det kommer till just e-handel.

Här nämner vi några exempel på problem som kan uppstå vid just e-handel

Posten och leveransfirmor ställer ofta till problem

Det är nog ingen som har missat att posten, DHL och andra leveransföretag har stora problem med att uppfylla sitt uppdrag i Sverige. Postväsendet har mer eller mindre avvecklats i Sverige under ett flertal år och nu när det börjar behövas igen har jobbet lejts ut till mataffärer och andra småfilialer som inte har den kompetens som behövs. Företag som Postnord vägrar i många fall ta sitt ansvar när försändelser skadas eller försvinner.

Ett starkt tips här är att alltid skicka försändelser rekommenderat för att bättre kunna spåra dem. Just nu pågår utredningar av både post- och telestyrelsen och allmänna reklamationsnämnden gällande vad det är som går fel. Du som kund kan anmäla problem direkt till dem om du råkar ut för försändelser som försvinner. Får du inte ersättning trots att du har skickat eller begärt att få varor skickade försäkrat bör du vända dig till en advokat som kan hjälpa dig att driva ärendet vidare. Din hemförsäkring hjälper i många fall med kostnaderna.

Felaktiga varor och bedrägerier

Som i alla former av handel dyker det då och då upp rötägg. På nätet verkar de vara extra vanliga eftersom det är enklare att gömma sig bakom en hemsida än vad det är att försöka luras via en hyrd butikslokal.

Om det dyker upp erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna bör du dra öronen åt dig och verkligen undersöka läget noga. I ett flertal fall handlar det nämligen om bedrägerier som går ut på att få tillgång till dina kontouppgifter. Handla aldrig med ditt vanliga kreditkort om du känner dig osäker utan för över pengar till ett PayPal-konto, sätt upp ett tillfälligt kreditkort eller använd någon typ av e-plånbok eller annan betalningstjänst dit du först för över pengarna.

På så sätt riskerar du enbart att förlora de pengar som du använder för att betala för varan eller tjänsten. Läs alltid på om företaget i förväg och var kritisk till de recensioner du hittar ute på nätet. Somliga företag betalar för att få positiva recensioner, även om de inte förtjänar dem.

Skulle du råka ut för ett bedrägeri eller för att få felaktiga varor och företaget vägrar erkänna problemet bör du även här ta hjälp av en jurist eller advokat. Du har vid näthandel alltid rätt till 14 dagars returrätt, såvida det inte handlar om specialtillverkade föremål.

Anlita en advokat som kan affärsrätt

Om du behöver hjälp med den här typen av problem bör du alltid vända dig till en advokat eller jurist som kan affärsrätt. De kan svara på vilka rättigheter du har som konsument och vad du kan göra för att komma vidare om det skulle uppstå problem eller om du hamnar i en tvist.

11 sep 2017